Badatelské lekce a interpretační cvičení jsou souborem pracovních listů pro SŠ určeným k rozvoji historické gramotnosti. V některých případech uvádíme na základě testování, že cvičení je přístupné i pro ZŠ. Materiály zde zveřejněné jsou určené k testování a po ukončení testování projdou revizí. Didaktické materiály jsou zde publikovány v provizorní grafické úpravě.
Níže jsou k dispozici pracovní listy pro studující, materiály pro vyučující a formulář pro testování.
jsou komplexní pracovní listy vedoucí studující postupnými kroky z zodpovězení badatelské otázky; toho by mělo být dosaženo s pomocí informačního evokačního textu a řešení podotázek uvedených u tří až čtyř zdrojů.
Co je to středověk? #historiografie #periodizace #pojmy #středověk
Badatelská lekce věnovaná pojmu středověk a jeho významu v periodizaci dějin.
„Co je to středověk“ pro vyučující včetně metodiky a vzorových odpovědí
Co říká muzeum o kulturách? #památkovápéče #obrazydruhého #teoriekultury #postkolonialismus
Badatelská lekce věnovaná významu, které produkuje muzeum nejen jako sběratelský a výstavní prostor, ale také jako kulturní činitel.
„Co říká muzeum o kulturách“ pro vyučující včetně metodiky a vzorových odpovědí
Jak Burian maloval pravěk? #archeologie #pravěk #obrazyminulosti
Badatelská lekce věnované výkladům pravěku, představivostem o pravěku a kontextům, v nichž tyto interpretace a porozumění vznikaly.
„Jak Burian maloval pravěk“ pro vyučující včetně metodiky a vzorových odpovědí
Co je Germania slavica? #etnickágeografie #místopis #toponomastika #středověk
Badatelská lekce věnovaná etnickým výkladům dějin a toponomastice, tedy nauce o zeměpisných jménech.
„Co je Germania slavica“ pro vyučující včetně metodiky a vzorových odpovědí
Jak se křesťanství ve Skandinávii mísilo s místními vírami? #dějinynáboženství #náboženskésynkreze #skandinávie #středověk
Badatelská lekce zkoumající, jak se v Evropě, především ve Skandinávii šířilo křesťanství, a jakým způsobem se střetávalo s lokálními náboženskými praktikami.
Jak legendy vykreslují smrt knížete Václava jako mučednictví? #legendistika #svatýváclav #středověk #obrazyminulosti
Badatelská lekce se věnuje proměnlivosti středověké literatury a měnícím se významům napříč legendistickými adaptacemi příběhů o světcích.
jsou kratší lekce zaměřené na nácvik výkladu textu nebo obrazu. Forma interpretačních cvičení je volnější než podoba badatelských lekcí, a je uzpůsobena konkrétnímu interpretovanému artefaktu.
Co prozrazuje hrobová výbava? #archeologie #staršídobabronzová
Cvičení dává náhlednout do zjednodušených hrobových situací odkrytých během archeologického výzkumu v Mikulčicích u Pardubic.
„Co prozrazuje hrobová výbava“ pro vyučující včetně metodiky a vzorových odpovědí
Co prozrazuje hrobová výbava? II #archeologie #staršídobabronzová #společenskérole
Cvičení ukazuje, jaké společenské role mohly zastávat ženy ve starší době bronzové.
„Co prozrazuje hrobová výbava II“ pro vyučující včetně metodiky a vzorových odpovědí
Jak číst lexikon místních jmen? #toponomastika #lexikon (včetně návodu k řešení)
Cvičení je v návodem, jak se orientovat v lexikonu místních jmen.
Jak číst historický slovník? #historickáčeština #slovník
Cvičení je návodem, jak se orientovat ve slovníku historické češtiny.
„Jak číst historický slovník“ pro vyučující včetně metodiky a vzorových odpovědí
Místní jména v české krajině #toponomastika #slovník #vhodnétaképrozš
Cvičení se soustředí na čtení místních jmen a pomístních názvů v mapě a vede k porozumění původu místních jmen spojených se středověkou kolonizací.
„Místní jména v české krajině“ pro vyučující včetně metodiky a vzorových odpovědí
Knižní vazba #dějinyknih #písemnictví #středověk
Cvičení ukazuje, jak vypadaly různé knižní vazby v pozdním středověku, a k čemu sloužily.
„Knižní vazba“ pro vyučující včetně metodiky a vzorových odpovědí
Pohřeb z Franzhausenu #archeologie #staršídobabronzová
Cvičení se soustředění na interpretaci hrobové situace odhalené při archeologickém výzkumu ve Franzhausenu v Rakousku.
„Pohřeb z Franzhausenu“ pro vyučující včetně metodiky a vzorových odpovědí
Znaky na kosti #gramotnosti #písmo #ranýstředověk
Cvičení se soustředí na mezikulturní kontakty a gramotnost v raném středověku.
„Znaky na kosti“ pro vyučující včetně metodiky a vzorových odpovědí
Zveřejněné didaktické materiály byly vytvořeny podle interní metodiky, kterou na tomto místě rovněž dáváme k dispozici.
Badatelské lekce vytvořil tým autorů a autorek pod vedením Vojtěcha Bažanta (Centrum medievistických studií FLÚ AV ČR, bazant zavináč flu.cas.cz).
(Vojtěch Bažant, Jitka Filipová, Zuzana Golec Mírová, Michala Jandák Lônčíková, Viktorie Janovská, Anna Michalcová, Světlana Šmídová Müllerová, Pavel Tříska)
Vřele vítáme všechny vyučující ochotné poskytnout zpětnou vazbu, které se budeme s odpovídajícím respektem zabývat. Za tímto účelem prosím používejte google formulář umístěný pod následujícím odkazem: formulář pro testování
Badatelské lekce a interpretační cvičení vznikly v rámci projektu „Za hranice bezpečnosti: role konfliktu v posilování odolnosti“, reg. č.: CZ.02.01.01/00/22_008/0004595, financovaného z Evropského fondu pro regionální rozvoj a řešeného na půdě partnerů projektu, Filozofické fakulty Univerzity Karlovy a Filosofického ústavu AV ČR, v. v. i., v Praze.